Czy można zwrócić maseczkę zakupioną przez internet? A co z maszynką do golenia czy bielizną?

przez | 14 sierpnia, 2020

Kobieta w maseczceW powszechnej świadomości polskich konsumentów utarło się, że zakupiony przez internet towar można zwrócić w terminie 14 dni od jego otrzymania. Co do zasady tak, chociaż ściśle rzecz biorąc 14 dni jest na wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy (zwrot towaru to kolejne 14 dni), jednak od tej zasady istnieje kilka istotnych wyjątków. W poniższym artykule omówię jeden z nich. Czy można zwrócić maseczkę zakupioną przez internet? Depilator, maszynkę do golenia, bieliznę? Poniżej porcja praktycznych informacji, gdyż wiedząc, jakiego towaru zakupionego przez internet nie można tak po prostu zwrócić, dwa razy zastanowimy się, czy aby na pewno na ten właśnie towar jesteśmy zdecydowani.

Zacznijmy od podstaw, czyli jakie przepisy dają nam prawo zwracać towary zakupione przez internet?

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległości (np. przez internet), a w konsekwencji możliwość zwrotu towaru, daje Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku[1], a konkretnie art. 27.

„Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny(..)”.

Zakupiłem przez internet golarkę do włosów, rozpakowałem ją z folii, jednak na zdjęciu wyglądała dużo solidniej niż w rzeczywistości, w dodatku wydaje się mieć za mało mocy, czy mogę odstąpić od zakupu w terminie 14 dni i zwrócić ją sprzedawcy?

Najprawdopodobniej nie. To, co się nie przebija do naszej świadomości równie mocno jak nasze prawa, to ograniczenia w korzystaniu z tych praw.

W ustawie o prawach konsumenta istnieje artykuł 38, który wskazuje katalog rodzajów umów, od których odstępować ze względu na fakt ich zawarcia na odległość nie można.

Zgodnie z punktem 5 tego przepisu:

„Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu”.

Takimi rzeczami są zazwyczaj te, „których nie chcielibyśmy używać po innych osobach ze względów higienicznych” – wszelkiego rodzaju golarki, depilatory, aparaty słuchowe, może to być bielizna, a nawet strój kąpielowy, z pewnością są to maseczki, które kupowaliśmy w związku z pandemią Covid-19. Katalog jest otwarty, pewne towary są nieoczywiste, jak właśnie strój kąpielowy. Niektórzy sprzedawcy twierdzą np., że nie można odstąpić od umowy zakupu materaca. W opinii autora jest to zbyt daleko idąca teza, nikt nie kwestionuje prawa do odstąpienia od umowy zakupu odzieży (poza bielizną), która ma przecież znacznie bardziej intensywny kontakt z ciałem przy „testowaniu” niż materac, na który zakłada się prześcieradło.

Ale, ale… jest wyjątek od wyjątku! – Czyli, co jeżeli nie wyjmę golarki czy maseczki z opakowania, albo sprzedawca na stronie nie informuje, że nie można odstąpić od umowy?

No właśnie. Ażeby utracić prawo do odstąpienia od umowy zgodnie z art. 38 pkt 5 Ustawy o prawach konsumenta, muszą zostać spełnione łącznie cztery warunki:

  1. towar nie nadaje się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych,
  2. rzecz musi do nas przyjść w zapieczętowanym opakowaniu (najczęściej folia),
  3. towar musimy wyjąć z zapieczętowanego opakowania,
  4. sprzedawca musi nas poinformować, najpóźniej w chwili zawierania umowy sprzedaży, że nie możemy od niej odstąpić, jeżeli wyjmiemy towar z zapieczętowanego opakowania (najczęściej informacja jest w regulaminie sklepu, bądź treści ogłoszenia).

Jeżeli warunek 2 lub 3 nie zostaną spełnione, to po prostu art. 38 punkt 5 Ustawy o prawach konsumenta się nie stosuje i można odstąpić od umowy. Natomiast jeżeli nie zostanie spełniony wyłącznie warunek 4, wówczas konsument może powoływać się na wprowadzenie w błąd (art. 84 kodeksu cywilnego i kolejne) i uchylić się od skutków prawnych zawarcia takiej umowy argumentując, że gdyby wiedział, iż od tej umowy nie może odstąpić, to by w ogóle jej nie zawierał, bo jego intencją było „przetestować” produkt przed ostateczną decyzją o jego zatrzymaniu. Ten ostatni sposób na rezygnację w praktyce będzie najtrudniejszy i radzę po prostu nie kupować towarów, których zwrot ze względów higienicznych jest wątpliwy. Nawet jeżeli sprzedawca wprost nie informuje o braku możliwości odstąpienia od umowy na stronie internetowej. Ewentualnie warto po prostu o to sprzedawcę-przedsiębiorcę o możliwość odstąpienia zapytać, w taki sposób, aby mieć na to dowód.

Jak widać powyżej, odpowiedź na pytanie: „Czy można zwrócić zakupioną przez internet maseczkę?” brzmi – jeżeli już ją rozpakujemy z zapieczętowanego opakowania, a sprzedawca informuje na stronie o braku możliwości zwrotu, to nie.

Pamiętajmy też, że jeżeli zakupiony towar nie spełnia naszych oczekiwań, ponieważ jest niezgodny z opisem, zdjęciami lub po prostu nie spełnia swojej funkcji, to nawet w przypadku braku możliwości odstąpienia od umowy, możemy składać reklamację.

Powodzenia na zakupach! (z głową)

 

[1]Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *